Új helyszínen, a Balatonfői Yacht Club üdülőben tudtuk megtartani a Családi Vállalkozások munkacsoport őszi workshopját. A COVID-19 járvány erősen bizonytalanná tette, hogy sikerül-e személyesen összejönnünk, de végül 10 fővel összeállt a csapat! Témánk az Exponenciális növekedést biztosító üzleti modellek bevezetése volt, amelyet Kristóf Péter magas színvonalú előadásban foglalt össze. Az előadás interaktív formában zajlott, az elmélet mellett számos kérdés, dilemma vetődött fel, amelyet a csapat tagjai megbeszéltek egymással.
A kezdeti bemutatkozások alkalmával mindenki elmondta, hogyan élte meg, illetve túl a pandémiás időszakot. Volt, aki profitált belőle, annyira felpörgött az üzlete, volt, akinek a vállalkozása nehezen élte túl és költségcsökkentést kellett végrehajtania, ill. hitelt felvennie. Mások arra használták fel a „nyugalmi” időszakot, hogy új stratégiákat alakítsanak ki, új üzleti modellre építsék a vállalkozásukat. Sőt olyan csoporttársunk is volt, aki a jól fizető alkalmazotti állását fölcserélte a vállalkozói létre.
Péter az előadásában számos példát hozott az exponenciális növekedésre. A világgazdaság átalakulóban van, és teljesen átrendeződnek az iparágak, aminek elsősorban a digitalizáció a motorja:
Vagyis a dominálók a digitális platformok lesznek, középen az információ technológiával összefüggő fizikai eszközök és szolgáltatások helyezkednek el, míg a termelő ágazatok is információ alapúakká alakulnak át.
Az S&P szerint az elkövetkező 10 évben az amerikai tőzsdén az 500 vezető vállalatból 40 % el fog tűnni! Ezért érdemes ezzel a kérdéssel foglalkozni.
Péter összefoglalta az EXO CANVAS modellt, mely szerint minden vállalkozásnak szüksége van egy ún. MTP-re (Massive Transformative Purpose), ha exponenciális növekedést szeretnének elérni. Az MTP meghatározása 3 lépésből áll:
Az EXO CANVAS további 10 tényezőt határoz meg, amelyek egy exponenciálisan skálázható üzleti modell alapját képezik. Ezekre fókuszálva a vállalkozások képessé válnak arra, hogy a technológia exponenciálisan gyorsuló fejlődése által előidézett üzleti lehetőségeket felismerjék, megragadják és kiaknázzák.
A szombati gyakorlaton az Infinity Shop Kft-re dolgoztuk ki az MTP-t és határoztuk meg az exponenciális növekedés alapját jelentő képességeket:
Érdekes volt Orsi és Ádám eltérő szemlélete, ami tükröződött a megoldásban. Orsi a telefontokok eladásában a „szeretetet” hangsúlyozta, míg Ádám a kreativitást és a technikai lehetőségeket mérte fel. Nagy lépés volt a vállalkozásuk életében, amikor felismerték, hogy ők nem a telefon kiegészítő kellékek, hanem a „fashion” piacán tudnak érvényesülni. Ezzel a szemléletváltással egy év alatt meg tudták duplázni a forgalmukat. Jelenleg elsősorban a fiatalokat tekintik célcsoportjuknak és jelentősen támaszkodnak a Facebook, Insta, Google stb. eszközeire. Az MTP kidolgozása során megoldásokat találtunk arra, hogyan tudnak minden korosztályt kiszolgálni, az exponenciális növekedést beindítani.
Általános vélemény volt, hogy mindenki nagyon hasznosnak értékelte az összejövetelt és egyben nagyon jól érezte magát.
Megállapodtunk, hogy a következő találkozón az „Enneagram, személyiség tipológiák, toborzás” lesz a téma. A következő workshop időpontja: 2021. május 21-22. és a helyszín ismét Balatonkenesén a Balatonfői Yacht Club lesz. Bízunk benne, hogy a COVID-19 nem fogja meghiúsítani.
A beszámolót készítette:
Schwarczenberger Mária
MCE elnökség tagja
CsV munkacsoport vezetője